البوست دا توضيحي لأكتر من حد سألنا عن برنامج الـ SAP و طبيعة
استخدامه .. بس عشان نوضح الفكرة هنقولها في مثال صغير على اعتبار انك اول مرة
تسمع عنه :D
في البدايه أي Business process بتحصل داخل اي شركة .. بتعدي على كذا مرحلة ..
لو هنقول مثلا إن عندك شركة بتبيع
product معين هنفترض إنه مصنع ملابس ..
فجالك عميل لـ sales department و طلب design أو تصميم
معين ..
قسم الـ Sales علشان يقدر
يبيع للعميل لازم يعمل check مع الـ inventory علشان يشوف
هل المنتج دا موجود في المخزن ولا لأ ..
لو موجود هيسلمه للعميل ولو مش موجود
يبدأ قسم الـ Sales يبلغ قسم الـ production planning
إن في عميل عايز تصميم بالمواصفات
دي فيتواصل قسم الانتاج مع المخزن و يعرف ايه الحاجات اللي نقصاه علشان يقدر يصنع
التصميم دا .. و بعد ما يجهز التصميم او المنتج اللي محتاجة العميل ..
يبلغ الـ inventory قسم الـ Sales ان المنتج جاهز ..
فيتواصل الـ sales Department مع العميل و يبلغة ان الـ
product موجود و يقدر ييجي يستلمه ..
كل خطوة من اللي حصلت دي لازم
بتسمع في قسم الـ Finance أو بمعنى أوضح كل Order حصل للعميل
بتطلع على شكل فاتورة .. و بعلم من قسم الحسابات ..
دا كدا شكل الـ Business process اللي بتحصل
علشان تتم اي عملية بيع فـ اي شركة ..
تخيل بقا لو نفس الموضوع دا و نفس
الـ process دي تمت في شركة كبيرة
عندها اكتر من 500000 عميل و اكتر من نوع product و ليها ما
لا يقل عن 200 - 300 منفذ بيع دا غير حجم الـ stock او
المخزون اللي عندها .. تفتكر إن شركة بالحجم دا
تقدر تُدير كل الكم دا و البيانات دي بالورقة و القلم ؟ او حتى فـ Sheet Excel !! طبعا
مستحيل ..
لان الطريقة التقليدية دي ممكن
يتم استخدمها عادي في شركة صغيرة مواردها محدوده
و برضو وارد جدا يحصل فيها أخطاء
و يحصل تداخل في بيانات العملاء او تأخير في طلب الـ order ..
فـ تجنبا للاخطاء دي و لتيسير الامور بشكل أسهل
لجأت معظم الشركات الكبيرة سواء في مصر او بره مصر .. إنهم يستخدموا Software كبير زي الـ
oracle او الـ SAP بيندرجوا تحت مسمى الـ ERP
كل واحد فيهم مش مجرد software واحد ..
كل واحد فيهم عبارة عن مجموعه من
الـ Modules مُكمليين لبعض عشان يقدروا
ياخدوا بيانات من بعض بكل سهولة .. و الـ business process تتم في اسرع
وقت و من غير ما يكون في اي خطأ وارد ..
نفهم من كدا إن فكرة الـ ERP إنه Business management Software اتخلق علشان يُدير
الموارد بتاعت اي شركة .. سواء الـ source دي كانت Sales – HR – Inventory – Finance .
و كل عملية منهم بيتم ترجمتها في
شكل application و reporting بأستخدام tools كتيير تقدر تعمل بيها customize لشكل الـ analyze او الـ report اللي انت محتاجه ..
دي كدا رؤية عامة عن الـ ERP سواء كان oracle – Sap أو Microsoft dynamics ..
و بالتالي نقدر نقول إن الـSAP Fi هو عباره عن System بيدير
العملية الشرائيه و الحسابية بشكل منظم .. دوره انه يقدر بسهولة يعمل Link بين كل قسم و
التاني و يعمل integration او تكامل بين كل الـ modules دي علشان يقدر يفهم الدنيا
ماشية أزاي و يحدد إذا كانت الشركة بتكسب ولا بتخسر !! و دا من خلال الـ reports اللي
بيعملها باستخدام الـ SAP ..
كدا نبقا اتكلمنا بشكل مختصر عن
طبيعة استخدام الـ SAP و اهم الـ options اللي
بتميزه ..
Comments
Post a Comment